Kunst en kerken - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Kunst en kerken - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Kunst en kerken

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

10 Maart 2018 | Nicaragua, Granada

Dag 10 - Granada (Nicaragua)

Vandaag staat er een dag sightseeing van Granada op de agenda. We stonden hiervoor al redelijk vroeg op (het begint een gewoonte te worden, straks zijn we op deze vakantie getransformeerd naar ochtendmensen...) en aten een ontbijt waarbij we een hele sloot koffie kregen (het ontbijt is weer bij de prijs inbegrepen). Hierna gingen we Granada verkennen. Zoals gezegd is het echt een heel mooi stadje, de koloniale gekleurde huizen zijn prachtig, maar daarnaast bevinden zich hier ook nog wat fraaie kerken. Na een eerste van deze kerken bekeken te hebben kwamen we langs een sigarenfabriek (volgens een bron van me heeft Cuba de naam, maar komen de beste sigaren uit Nicaragua), hier kregen we uitleg over de fabricage van sigaren, zo gebruiken ze voor de sigaren drie verschillende soorten bladeren, en daarna kreeg je een gratis proefexemplaar. Dit konden we natuurlijk niet weigeren, dus paften we deze lekker weg. Hierna brachten we een bezoek aan een kerk, de iglesia de Merced. Deze kerk is al in 1534 gebouwd (zoals ik al zei is Granada een van de oudste steden van het hele continent, dus van Noord en Zuid Amerika, bovendien is de stad ook nog drie keer geplunderd door piraten. De echte pirates of the Carabian, de eerste plundering was onder leiding van Captain Morgan, die gast van die spicey  rum; ik heb nooit geweten dat die gast echt bestaan heeft!), delen van deze originele kerk zijn nog steeds zichtbaar. Hierna liepen we langs een mooi stadspark (alwaar Geerda wederom pech had, ditmaal in de vorm van een vogel die zo nodig zijn uitwerpselen over haar heen moest deponeren) naar de zeer fraaie kathedraal. Voor deze kathedraal zag ik opeens een bekend gezicht, de Duitser van de dag ervoor, die man waarmee ik bijna op de vuist was gegaan! Na een gesprekje vonden we het toch een stomme situatie en hebben we vrede gesloten, een derde wereldoorlog is dus op de valreep afgewend. Het bouwwerk zelf was schitterend, geheel in het geel, met daarop rode koepels. Ook kon je vanaf de klokkentoren, die overigens niet erg hoog was, prima over de stad kijken. Hierna was het tijd om weer wat te eten, ditmaal quesillos, wat tortillas zijn met daarop kaas, uien en room plus nog wat tacos met kip. Na de lunch (het was ook tijd om te gaan schuilen voor de zon, het is hier rond de 33 graden) bezochten we nog meer kerken en dwaalden we wat door de prachtige straatjes. Op een gegeven moment kwamen we langs een reisorganisatie, hier boden ze onder andere nacht tochten aan naar de vulkaan Masaya, en dat wilden we toevallig nog doen. Zodoende maar gelijk een plekje gereserveerd voor dezelfde avond. Hierna gingen we snel wat snacks, water en een verkoelend biertje halen, de bus zou ons weldra ophalen namelijk. De Masaya vulkaan is een actieve vulkaan, waar je de lava in de krater kunt zien kolken. Ik heb altijd al een keertje lava willen zien, dus ik ben benieuwd wat we te zien krijgen. We werden rond vijf uur opgehaald door een busje, die bracht ons naar de vulkaan. Allereerst kregen we in een museum op de vulkaan wat informatie over vulkanen, wat wel redelijk interessant was. Hoewel eigenlijk het meest interessante het spotten van een tarantula (een grote harige spin) was. Vervolgens moesten we wachten totdat het tijd was om richting de krater te gaan. Op de top bij de krater zouden we dan 15 minuten hebben om de lava te bekijken, dit in verband met de schadelijke zwaveldampen (dat zeiden ze althans). Ik kan er kort over zijn; het viel eigenlijk een beetje tegen. We zagen inderdaad lava kolken in de krater, je kon het zelf zelfs horen, maar het was dermate ver weg dat het toch een beetje tegenviel. In ieder geval heb ik voor het eerst in mijn leven lava gezien, dus dat kan ik ook weer afvinken. Uiteindelijk werden we weer terug gebracht naar het hotel, maar onderweg scoorde ik (Geerda paste hiervoor) nog een lokale maaltijd, een soort polenta gevuld met varkensvlees. Na deze toer was het al vrij laat,  en moesten we nodig gaan eten. Dat deden we uiteindelijk rond tien uur, we moesten even wachten. Het eten bestond uit een heerlijke salade plus aardappelpuree met Spaanse worstjes. De dag ervoor hadden we bij een alleraardigst vrouwtje al wat schilderijen gevonden, van die vrolijke kleurrijke schilderijen met vulkanen en rivieren. Voor het eten hadden we al een klein schilderij bij haar gekocht, hier was ze al blij mee. Alleen hadden Geerda en ik besloten ook nog een groter exemplaar te kopen. We hadden hiervoor een exemplaar gezien in een kunstgalerie, echter vonden we de verkoopster daar zo'n irritant schepsel, bovendien was ze behoorlijk opdringerig, daardoor lieten we haar barsten met d'r schilderij en gingen we naar het vrouwtje terug. Zij en haar zoontje (Johnny) waren dolblij met de verkoop van een schilderij. We kregen een knuffel van haar en op de koop toe een gratis mini exemplaar. Onbetaalbaar zoiets, waarschijnlijk stond het arme vrouwtje al wekenlang te leuren zonder iets te verkopen. Hierna gingen we dan met een goed gevoel weer naar bed, hasta manana!