Pionieren in het Wilde Westen - Reisverslag uit San Marcos, Verenigde Staten van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Pionieren in het Wilde Westen - Reisverslag uit San Marcos, Verenigde Staten van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Pionieren in het Wilde Westen

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

02 Maart 2018 | Verenigde Staten, San Marcos

Dag 2 - San Antonio - San Marcos

Na een heerlijke nachtrust waren we klaar voor de eerste volle dag van de vakantie. Onze tourgids Inge had een dagje San Antonio voor ons in petto. Onze eerste stop was bij een megazaak genaamd Academic, hier verkocht men van alles, maar wat Geerda en mij het meest intrigeerde was de wapen en pistolen afdeling. Een gigantische balie met allerlei pistolen (met 45 kaliber pistolen, die blazen een aardig gat in je me dunkt....), jachtgeweren, machetes, dolken, kruisbogen en zelfs ninja sterren. Toch vreemd voor een Europeaan als ik dat je hier naar binnen kan lopen zonder pistool en een halfuur later de straat op kan gaan met een doorgeladen pistool, klaar om op jacht te gaan, op dieren of op iets anders..... Hierna stond er een brunch op het programma bij de Cracker barrel. Dit is een mega zaak met een heerlijk assortiment aan eten. Ik verorberde hierbij pannenkoeken, roergebakken eieren en gepocheerde eieren, worstjes, bolletjes, wentelteefjes, een schijfje sinaasappel (je moet tenslotte fruit eten...) en een hele sloot koffie (je mok werd net als in de film voortdurend bijgevuld door een alleraardigste knul (het valt overigens sowieso erg op hoe vriendelijk Amerikanen wel niet zijn)), hierna zat ik aardig vol..... Na rollend ons beest (de dodge) te hebben bereikt reden we in een uur naar San Antonio. In San Antonio werden we rondgeleid door onze tourgidsen Inge en Randy (Inge voor het programma en Randy voor de geschiedenis). De eerste stop was een behoorlijk mooie en oude kathedraal aan een fraai plein met ook nog een erg mooi rood gebouw, het gerechtsgebouw geloof ik. Hierna liepen we over Houston street, dit was een erg mooie straat met mooie bakstenen gebouwen uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Een beetje in artdeco stijl, een van mijn favoriete bouwstijlen. Er stonden onder andere een prachtig theaters ( het majestic  en het empirie theater) en erg fraaie hoge gebouwen (zoals the maverick en het woolworths gebouw). Aan het einde van deze straat kwamen we aan bij "the alamo". Dit is een oude missie (een plek waar de Spanjaarden (zij waren in Texas voor de Engelsen en Amerikanen) probeerden Indianen te bekeren tot het Katholicisme. Voor de geschiedenis van Texas is dit echter een erg belangrijke plek geworden door een gebeurtenis uit 1836 . In dat jaar verdedigden een honderdtal heldhaftige Amerikanen onder aanvoering van Crocket de missie tegen een leger Mexicanen. De Amerikanen waren in oorlog om Texas tegen de Mexicanen. Uiteindelijk gingen alle Amerikanen ten onder, echter maakte het dermate veel indruk dat de legende is blijven voortleven. Hierna gingen we via een mooi riviertje (meer een gracht eigenlijk) met allemaal toeristenbootjes, terrassen en restaurants terug naar de auto. De volgende stop waren de missies van San Antonio. Dit zijn vier oude missies (van begin 18de eeuw, antiek dus voor Amerikaanse begrippen) beschermd door Unesco, welke allen op korte afstand van elkaar liggen. We hebben er drie bezocht en ze waren allen erg mooi, oud en fraai gesitueerd, omzoomd door groene grasvelden (wat natuurlijk een pleonasme is!). Hierna gingen we dan weer met het beest terug naar San Marcos. In San Marcos gingen we eten bij een Mexicaan genaamd Chueys (of zoiets dergelijks), hier heb ik een berg fajitas en wat empenadas geconsumeerd, wat wederom lekker en vooral erg veel was. Daarna gingen we terug naar de residentie van Inge en Randy voor een welverdiende, maar erg korte nachtrust. Vannacht moeten we namelijk in alle vroegte naar het vliegveld in Houston voor het volgende deel van de reis.