Stokjes en tempels - Reisverslag uit Peking, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Stokjes en tempels - Reisverslag uit Peking, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Stokjes en tempels

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

31 Maart 2017 | China, Peking

Dag 1 + 2 Amsterdam - Beijing
Na des ochtends afscheid te hebben genomen van Geerda (snik...), het huis proper gemaakt en de spullen gepakt. Om drie uur door Johan naar Schiphol gebracht en na een maaltijd bij McDonalds het vliegtuig gevat. Het was een prima vlucht van KLM naar Beijing, een film gekeken, Divine, en zowaar heb ik wat kunnen slapen. De landing was erg fraai (ik had een plek bij het raam), via Mongolië kwamen we bij Beijing uit met al z'n wolkenkrabbers en lelijke flats (in de ouderwetse communistische bouwstijl, dus allemaal blokken met dezelfde lelijke flats). Daarna mijn rugzak getraceerd en een metro gevat naar mijn hostel. Dit ging vrij gemakkelijk, ook het vinden van mijn hostel lukte in een keer. Na te zijn ingecheckt door een erg vriendelijke Chinese die goed Engels spreekt een lunch gaan halen bij een restaurant, na een tip van dezelfde vriendelijke dame. Het smaakte heerlijk! Gesmoorde aubergines met aardappelen op een Chinese manier en een soort van vegetarische gehaktballen (kofte) met glasnoodles in een heerlijke saus, vergezeld door een fikse bak jasmijn thee. Daarna snel een dutje gedaan op mijn kamer en de stad gaan verkennen. Met de metro naar het "tempel van de hemel park" (wat een vrije vertaling is) gegaan. Dit is een park dat geheel symmetrisch is en waar erg veel tempels staan, vandaar de naam. De mooiste tempels waren twee ronde pagodes met de illustere namen; "het keizerlijke Luik naar de hemel" en "de hal voor het gebed voor goede oogsten", wat een fantastische namen verzinnen die Chinezen toch, zo lekker kort ook! Dit was erg de moeite waard oen een leuke introductie op China. Hierna nog een stop gemaakt met de metro bij een oud overblijfsel van de oude stadsmuur (dus niet de Chinese), helaas waren ze hier aan het renoveren en kon ik eigenlijk niets ervan zien. Daarna naar het hostel teruggegaan en een hapje gaan eten bij een restaurant, helaas viel dit een beetje tegen, maar ik heb dan ook geen idee wat ik eigenlijk bestel, Engelse menukaarten zijn hier erg schaars, net zozeer als Engels sprekende Chinezen. Hierna al om negen uur gaan slapen, ik ben kapot van de gebroken nacht in het vliegtuig.