Een laatste saluut aan India! - Reisverslag uit Bombay, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Een laatste saluut aan India! - Reisverslag uit Bombay, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Een laatste saluut aan India!

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

10 December 2016 | India, Bombay

Dag 29: Mumbai

Dag negenentwintig, de finale van onze reis in India, de laatste dag van een indrukwekkende reis! Na een goede nacht in hotel Victoria voor de laatste keer de backpack ingepakt (dat gaan we dan weer niet missen), uitgecheckt en onze backpack gedumpt bij de receptie. Om een uur of tien stonden we buiten voor een lange dag sightseeing in Mumbai (het is tenslotte de laatste dag, dus laten we het maar een gedenkwaardige maken!). Na een stukje gewandeld te hebben en een heerlijk sapje gescoord te hebben een ontbijttentje gevonden. Hier een dosa, een samosa (driehoekig bladerdeeg gevuld met groenten) en een bolletje gevuld met gesmolten kaas en ei, het smaakte allemaal weer heerlijk! Na deze overdadige maaltijd naar het "Victoria terminus station" en het tegenoverliggende "municipal corporation building"gelopen om dit overdag te aanschouwen. Dit was zeker geen tegenvaller, het zijn twee prachtige bouwwerken, ook overdag! Het is duidelijk door de Engelsen gebouwd, je ziet de Engelse invloeden. Sowieso is heel Mumbai een combinatie van Engelse bouwwerken gecombineerd met Indiase, wat het erg interessant maakt. Hier vandaan met een taxi naar de gate of India gereden. De "gate of India" is wederom een grote triomfboog, net zoals in Delhi. Deze is gebouwd voor de toenmalige koning van het Engelse rijk; King George. Hier naast staat ook een imposant en erg duur hotel, namelijk het Taj Mahal hotel, hier heeft in 2008 een terroristische aanslag plaatsgevonden. Van mijn Engelse maat uit het vliegtuig naar Goa had ik een tip gekregen om een tour met een taxi te boeken die bij de Gate worden aangeboden. Na wat onderhandelingen kwamen we een prijs hiervoor overeen met een taxichauffeur uit Nepal (alweer!). Hij bracht ons eerst naar de wasserijen van Mumbai. Hier zijn allemaal bassins te vinden alwaar elke dag kleren uit heel Mumbai in de open lucht worden gewassen. De kleren worden in de vroege ochtend met scooters, vrachtwagens en handkarren (wat nog steeds een vervoersmiddel is hier) hierheen gebracht, vervolgens in de open lucht gewassen en opgehangen om te drogen, om vervolgens gewassen en gevouwen weer teruggebracht te worden. En op een of andere manier gaat dit nog goed ook en komen de juiste kleren terug bij de eigenaar. Ik heb nog nooit zoveel kleding bij elkaar gezien, erg indrukwekkend allemaal en bovendien was er geen toerist te bekennen behalve wij. De volgende stop was de vissers slum. Hier wonen alle vissers van Mumbai bij elkaar in zelfgebouwde krotten van stenen met golfplaten op het dak. In de haven lag het vol met boten waar vissers bezig waren met hun buit. Ook spotte ik hier op de valreep de eerste poepende man! Toch een van die dingen die je gezien moet hebben in India! Hierna reden we via een park met een uitzichtpunt over Mumbai (vanaf een heuvel) langs de boulevard naar het oude woonhuis van Gandhi. In dit voormalige woonhuis van Gandhi was een expositie over zijn leven. Door middel van foto's en kijkdozen (met daarin taferelen uit zijn leven nagemaakt) werd zijn leven en tragische einde verteld. Erg indrukwekkend wat de man allemaal voor India heeft gedaan, en vooral wat hij er allemaal voor over had, tot aan zijn dood aan toe. Hierna via de Crawford markt weer terug gereden naar de Gate of India en afscheid genomen van de taxichauffeur. Hier nog wat foto's genomen en daarvandaan gaan wandelen door de stad. Eerst nog een kopje chai en weer zo'n lekker broodje (een soort tosti) met kaas gescoord. Daarna nog snel langs wat hoogtepunten (het werd alweer bijna donker, dus moesten we ons haasten) van Mumbai gewandeld. Het prince of Wales museum, het Elphinstone college, de bibliotheek, de klokkentoren, de flora fontein en de rechtbank (wat bewaakt werd door soldaten met AK47 geweren,maar die wel vrolijk lachend ermee op de foto gingen, het blijven aparte gasten die Indiërs) zagen we op deze manier nog snel. Hierna langzaam terug gewandeld naar ons hotel. Omdat we geen restaurant tegenkwamen met een alcoholvergunning gingen we dineren bij de andere vestiging van het punjabi restaurant van gisteren. Ditmaal degene aan de overkant van degene van gisteren, maar met een alcoholvergunning. We willen tenslotte ons laatste avondmaal wel begeleiden met een paar kingfishers! Wederom aten we erg appetijtelijk: ik nam een mutton josh rogan (een kruidige curry met geit) en Geerda een heerlijke butter chicken, vanzelfsprekend met naan (een butter naan en een garlic naan), met hierbij natuurlijk behoorlijk wat kingfishers strong. Na deze copieuze maaltijd raakten we aan de praat met onze buurman (een Indiase arts die, net zoals wij ondertussen, behoorlijk beschonken was), die zij tegen ons dat we India niet konden verlaten zonder een bepaald toetje geprobeerd te hebben, alwaar hij ons vervolgens op trakteerde! Erg vriendelijk natuurlijk en bovendien smaakte het toetje prima! Hierna liepen we voor de laatste keer een rondje door Mumbai langs het fraai verlichtte Victoria station. Na een laatste kopje chai thee (wat ga ik dat missen in Nederland!) een goedkope taxi geregeld en naar het station gereden. Na een lange rit daar aangekomen en ingecheckt. Om half twee des nachts vlogen we dan naar huis, in het vliegtuig kregen we eerst nog wat te eten en te drinken (twee bier en een rode wijn) en keek ik twee films (son of sam en the pursuit of happiness, twee erg goede films overigens!), ondertussen een uiltje knappend (ik was behoorlijk rozig van al die alcohol). Op Schiphol ging alles voorspoedig en haalde Johan ons op. Om 8 uur 's ochtends op zaterdag waren we alweer thuis in grijs en grauw Nederland en was de fantastische vakantie dan toch echt voorbij.....

Al met al was India een fantastische ervaring! Van tevoren zeiden mensen die er geweest waren dat je het zou haten of ervan zou houden. In ons geval is dat duidelijk het laatste; wat een prachtig land is India! Het is een cliché, maar India is een grote aanslag op je zintuigen, geuren,kleuren, lawaai (getoeter!) en drukte zijn er overal. Het is er nooit rustig, en het is overal druk, zelfs op het platteland wemelt het van de mensen. Indiërs zelf zijn vriendelijk, behulpzaam en praten aan een stuk door, erg gezellige mensen dus! Ondertussen is er ook genoeg te zien, prachtige bouwwerken (de taj mahal!), eeuwenoude cultuur, drukte op straat met allerlei vervoersmiddelen die door elkaar rijden, bazaars met winkels voor elk artikel dat er te koop is, prachtig uitgedoste vrouwen met alle kleuren van de regenboog in hun kleding en oude mannen met karakteristieke koppen met tulbanden. Onveilig hebben wij ons nooit gevoeld, Indiërs staren en raken je af en toe zomaar aan, maar dat is niet uit onbeschoftheid. Het is juist een teken van respect dat aanraken, en dat staren doen ze omdat ze nog nooit zo'n groot blank wezen als ons hebben gezien!Tot slot zullen we het eten met z'n prachtige kleuren en geuren missen! De heerlijke naan en chapati broden, chai thee, kingfisher bieren, de verrukkelijke currys, kofte, paneer, massala en kormas. India was een super ervaring en het was een reis om nooit te vergeten, en we komen zeker terug! India, tot ziens!