Tikka en dosa in Goa - Reisverslag uit Agonda, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Tikka en dosa in Goa - Reisverslag uit Agonda, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Tikka en dosa in Goa

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

08 December 2016 | India, Agonda

Dag 26-27-28: Agonda beach

Dag vier op Goa, nog een dagje heerlijk ontspannen dus! Allereerst maar eens een wandeling gemaakt naar het zuidelijke uiteinde van het strand, onze kant zeg maar. Het was een fijne wandeling over het strand in de ochtend. Onderweg zagen we wat vissers en een paar Europese campers (die hadden een aardig ritje achter de rug!). Aan het einde ging het strand via wat grote rotsblokken over in de zee. Vanzelfsprekend ging ik deze rotsblokken beklimmen, wat wel gaaf was. Minder was het dat ik op de terugweg uitgleed en daarbij mijn handen en voet bezeerde, maar dan moet ik maar niet meer zulke capriolen uithalen op mijn leeftijd! Na de welbekende bak muesli, met chai thee en een heerlijk supergezond sapje de dag veelal op het strand in de strandstoel en in de zee gespendeerd. Aan het eind van de dag gingen we weer een stukje wandelen, ditmaal over de hoofdstraat (en tevens de enige straat van Agonda). Na wat souvenirs gescoord te hebben (waaronder een mooie ring voor Geerda) bleek de enige pinautomaat van Agonda in gebruik te zijn. Deze buitenkans moesten we natuurlijk wel benutten, werkende pinautomaten zijn tenslotte een rariteit in India! Het wachten duurde tamelijk lang, maar uiteindelijk was de missie geslaagd, we hadden weer contanten bemachtigd! Om dit te vieren gingen we maar gelijk twee straffe cocktails per persoon drinken in de plaatselijke cocktailbar. Dit waren erg smaakvolle en sterke cocktails voor de halve prijs bovendien (hoewel het "happy hour" al voorbij was had ik toch van tevoren bedongen dat de tweede cocktail gratis was). Hierna gingen we redelijk aangeschoten naar een grill-restaurant met de naam "fatima'scorner" . We moesten hier na eerst in de rij te hebben gestaan een tafel delen met een Engels stel uit Londen. Het waren erg vermakelijke disgenoten met wie we een lang gesprek voerden, erg gezellig allemaal! Overigens was het eten ook voortreffelijk, vooral de kip tikka (een lange gekruide kipspies die vers op de tandoor werd afgebakken) en het naan brood. Na nog een biertje met onze Engelse vrienden uiteindelijk naar huis gegaan.

De dag erop was wederom een fijn dagje. We begonnen de dag met een wandeling over het strand (waarbij we onze Engelse vrienden van de dag ervoor weer tegenkwamen) tot de rotsblokken, en daarvandaan zwommen we terug naar ons hotel. Daarna ontbijt (wederom muesli met een gezond sapje), een stuk of wat zwempartijtjes in de zee, lezen (het leven is verrukkelijk, de piano man, een tafel vol vlinders, de man die werk vond en palmwijn zijn inmiddels uitgelezen) en een heerlijke en goedkope dosa voor de lunch (na een tip van onze Engelse vrienden van de avond ervoor). Na de lunch besloten we dat we geen zin hadden om vannacht via een lange treinreis (van 13 uur plus een nog onbekende, maar zeer waarschijnlijk lange vertraging) naar Bombay (Mumbai) te reizen. Zodoende vonden we een reisbureau waar we twee vliegtickets voor morgenmiddag naar Mumbai konden kopen (bij elkaar voor 120 euro,best redelijk dus). Wel zonde van het alreeds gekochte treinticket van maar liefst 12 euro, maar nu hoeven we pas morgenmiddag na de lunch weg in plaats van vannacht om twee uur een trein te moeten pakken op het station. Hierna een massage geregeld voor morgenochtend (dat stond nog op ons wensenlijstje, bovendien is een massage verplichte kost op reis), waarna Geerda gelijk een pedicure en een manicure nam. Later op de dag weer wat souveniers gekocht (ditmaal t-shirts, kerstballen (echt waar!) en een tasje). Omdat het gisteren zo goed was bevallen gingen we weer bij hetzelfde restaurant eten als de dag ervoor. De twee soorten kip tikka (een met een witte saus en een oranje versie), naan brood, curry en kingfishers maakten dit een riante en heerlijke laatste avondmaaltijd in Agonda!

Helaas zit ons laatste nachtje in ons fantastische hutje op het strand er weer op. Vannacht nog wakker geworden door de zee, misschien kwam de zee ook alvast afscheid nemen.. Hoe dan ook begonnen we weer met dezelfde wandeling en zwemsessie als de dag ervoor. Ook de muesli, chai en sap waren gelijk die daarop volgden. De massage daarop echter niet, deze massage was erg fijn, een zogeheten ayurvedische massage, een Indiase specialiteit. Hierna nog afscheid genomen van ons stukje strand met de strandstoelen en nog een laatste duik in de Arabische zee genomen. We zullen het allemaal erg missen, Goa was een fantastische toevoeging in een fantastische reis! Na een lunch bij de dosa toko om een uur met de taxi teruggereden naar het vliegveld. Deze taxirit was in tegenstelling tot de eerste in het licht, dus zagen we nu pas goed hoe mooi en groen het hier eigenlijk is. Na een rit van anderhalf uur kwamen we om half drie aan op het vliegveld. Dit keer had ons vliegtuig maar een halfuur vertraging (minimaal voor Indiase begrippen dus!), zodoende vlogen we om vijf uur richting Mumbai. Anderhalf uur later landde ons Indigo vliegtuig in Mumbai, alwaar we een goedkope taxi regelden naar ons hotel genaamd Victoria. De eerste indrukken van Mumbai zijn overweldigend, wat een gigantische stad! In tegenstelling tot Delhi zie je in Mumbai wel erg veel hoogbouw, maar daarnaast staan dan weer de beroemde slums, en natuurlijk zijn er overal mensen op straat. De taxichauffeur wilde geld hebben voor een snellere route over een tolweg. Dat was geen probleem, maar wel een probleem was dat hij dubbel zo veel wilde als dat het bord op de tolweg aangaf, daar kon hij dus naar fluiten! Hierna was de beste man gekrenkt en na wat gejammer ging hij als een psychopaat rijden door het verkeer en zei hij verder geen woord meer tegen ons, een beetje een sneu mannetje dus. Na een behoorlijk lange rit kwamen we dan eindelijk aan in ons hotel, hier ingecheckt in onze simpele maar prima kamer. Daarna gingen we snel een kijkje nemen bij het prachtige "Victoria terminus station" dat om de hoek van ons hotel lag. Helaas was ondertussen de verlichting uitgegaan (toen we er met de taxi langsreden stond het nog aan), maar desalniettemin zag het er imposant uit, meer als een gotische kathedraal. Daarna vonden we naast ons hotel een "punjabi" restaurant, gespecialiseerd in de keuken van Punjab dus. Hier namen we twee specialiteiten uit Punjab, die beiden erg lekker waren, beiden met kip waren bereid, allebei pittig gekruid waren en vergezeld werden door naan en een cola (het was een alcohol-vrij restaurant vandaar het ontbreken van de gebruikelijke kingfishers). Overigens was het een behoorlijk chique restaurant met een erg goede bediening, elke tafel had z'n privé ober. Na het betalen van de rekening (die best meeviel) teruggegaan voor ons hotel voor onze laatste (snik) nacht in India, tot het volgende verslag!