Beelden van klei en wat hapjes voor erbij - Reisverslag uit Xi'an, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Beelden van klei en wat hapjes voor erbij - Reisverslag uit Xi'an, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Beelden van klei en wat hapjes voor erbij

Blijf op de hoogte en volg michiel

08 April 2017 | China, Xi'an

Dag 10: Xi'an (terracotta leger)
Vandaag stond dus het beroemde terracotta leger op het programma! Zodoende was ik al vroeg opgestaan, met een stijve rug (waar zou dat nou door komen?) en snel naar het metrostation gelopen. Buiten viel het pas echt op dat ik midden in een Chinese woonwijk ben beland, alleen maar flats met daartussen groen, een erg merkwaardige locatie voor een hostel. Met de metro ging ik richting de stad, waarvandaan het het nog een stukje naar links lopen zou zijn naar het station. Daar moest ik dan weer op bus 5 stappen met als eindbestemming het terracotta leger, zogezegd zo gedaan dus. Bij de metrohalte snel wat dim sums gescoord en daarna naar links gelopen richting het station, ondertussen had ik een mooi uitzicht op de stadsmuur van Xi'an (overigens niet authentiek zoals zoveel hier in China, ze zijn hier meesters in het namaken van allerlei dingen, zoals complete steden bijvoorbeeld). Na een hele tijd naar links te hebben gelopen vroeg ik me toch af of het wel goed ging, dus kon ik eindelijk mijn boekje "Engels-Mandarijn" gebruiken en vragen naar de weg naar het station. Volgens een willekeurige Chinees op straat, de keuze was overvloedig, ging ik goed, alleen was het nog een stukje verder. Op het station vond ik behoorlijk snel de juiste bus, en een ruim uur later (de bus moest zo nodig ook nog gaan tanken onderweg) was ik dan bij het mausoleum alwaar het terracotta leger zich ook bevind. Het terracotta leger is het nagebootste leger van de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi, en is al meer dan 2000 jaar oud. Wat het uniek maakt is dat er meer dan 8000 figuren met elk een uniek gezicht onderdeel zijn van dit leger en dat het in slagorde, dus inclusief wapens en paarden staat opgesteld. Het is zo goed bewaard gebleven doordat het altijd met zand overdekt is geweest (het was nooit de bedoeling om ontdekt te worden) en pas in 1974 door een boer is ontdekt die aan het boren was voor een waterput. Enfin, ik ben daar dus aangekomen en op aanraden van anderen begin ik met de kleinste hallen (het zijn er in totaal vier, waarvan in drie opgravingen zijn, er moeten namelijk nog steeds erg veel beelden opgegraven en gerestaureerd worden) om af te sluiten bij de grootste en belangrijkste. In de eerste hal (hal 4) was een soort museum met daarin twee beelden met strijdwagens. Hal drie was de kleinste kuil met opgravingen, maar er stonden al wel behoorlijk wat beelden en paarden. Hal twee was nog voornamelijk een opgraving, met her en der wat groepen met beelden. En toen kwam de laatste, dus eigenlijk de eerste, hal; nummer 1. Ik kwam binnen lopen en toen ik mezelf langs de andere toeristen had gewurmd en een plekje op de eerste rang had verworven kon het grote genieten beginnen. Beneden mij lag een erg grote afgraving in een kuil met daarin rijen met beelden van paarden, generaals, boogschutters en andere militairen, wat er erg indrukwekkend uitzag! Het is weer zo'n plaatje net zoals de Chinese muur die ik al mijn hele leven ken en wat ik nu in het echt kan aanschouwen, erg gaaf natuurlijk! Na hier een tijd te hebben gestaan op deze memorabele plek om van het uitzicht te genieten toch maar weer er vandoor gegaan. Buiten ging ik gelijk wat snaaien, namelijk een broodje met varkensvlees, noodles en een lamsspies. Aangezien er een compleet dorp met winkeltjes lag ging ook nog op jacht naar souvenirs, uiteindelijk was de score twee mooie terracotta beelden en een mooie jade armband voor Geerda, waarvan de vraagprijs 2600 yuen (bijna 350 euro) was, na erg veel afding werk nam ik het uiteindelijk mee voor 550 yuen (ongeveer 80 euro), niet slecht dacht ik zo, hoewel ik mezelf nog steeds afvroeg of ik niet teveel betaald had.... Hierna met de bus weer terug naar Xi'an gegaan. Daar aangekomen langs de muur de stad ingelopen, en de metro gepakt naar het centrum. Daar eerst de drumtower en de belltower bekeken, welke er mooi uitzagen en vooral mooi verlicht waren. Hierna kwam ik tot de ontdekking dat er achter de torens een markt was met allerlei kraampjes met heerlijk voedsel, een paradijs dus! Helaas moest ik om mijn hongerige maagje te vullen eerst weer terug naar het hostel, ik had namelijk al mijn contanten opgemaakt aan de souvenirs.Dus na op en neer te zijn gependeld naar het hostel weer teruggegaan naar de vreethemel. Hier begon dan het grote bunkeren. Allereerst met een verrukkelijke lamsspies, waarvoor het lam ter plekke uit elkaar werd gehaald (het was al wel dood) en op spiesen werd geregen. Daarna schoof ik aan in een rij voor de plaatselijke specialiteit, namelijk een broodje met daarin heerlijk sappig vlees (pulled pork), wat echt erg goed smaakte. Hierna een bord met heerlijke noodles met een lekkere saus, daarna een varkenspoot (wat ook echt een aanrader is) en aardbeien met een krokante laag van karamel eromheen (wat fout klinkt, maar ook erg appetijtelijk is) geserveerd op een spiesje, zoals erg veel hier overigens. Tot slot kwam ik nog langs een kraampje waar ze meel stampten tot koekjes, die moest ik natuurlijk ook proberen en ook dit was erg lekker. Hierna een beetje moe maar voldaan en met een volle pens op de metro gestapt en naar het hostel teruggegaan. Morgen moet ik met de bullit trein terug naar Beijing voor mijn laatste dag in dit fascinerende land, tot het volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Maart 2018

Paradise lost

20 Maart 2018

De uitvlucht naar het paradijs

19 Maart 2018

Een getto in het paradijs

18 Maart 2018

Ranzige hotels en bussen voor dwergen

17 Maart 2018

Koffie en kolibries
michiel

Actief sinds 10 Maart 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 29235

Voorgaande reizen:

12 Maart 2010 - 22 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: