Keizerlijke mensenmassa's in de verboden stad - Reisverslag uit Peking, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Keizerlijke mensenmassa's in de verboden stad - Reisverslag uit Peking, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Keizerlijke mensenmassa's in de verboden stad

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

01 April 2017 | China, Peking

Dag 3: Beijing ( verboden stad )
Deze ochtend lekker vroeg opgestaan voor een dagje sightseeing in Beijing en wel de "verboden stad". Eerst wat dim-sums gescoord bij een ontbijttentje, wat erg lekker was. Alleen was de dikke bruine soep met ingewandenvlees iets minder. Daarna naar het tiangmen plein (plein van de hemelse vrede) gegaan, daar is namelijk de entree naar de verboden stad (van de film, the last emperor). Hier waren kennelijk nog tienduizend andere Chinezen verzameld met hetzelfde plan (het is namelijk een feestdag). Met als gevolg dat er een enorme rij stond voor de security check, een rij van Efteling-proporties zeg maar. Daar had ik dus geen zin in, maar na enig speurwerk bleek er aan de andere kant van het plein een veel kortere rij te zijn, dus ging ik snel daarheen. Na een tijdje was ik dan binnen en kon ik onder de "hemelse poort" door (met daarop pontificaal de tronie van de grote leider: Mao zedong, een dictator eersteklas die hier nog steeds als een held wordt beschouwd..), en het paleis binnentreden. De verboden stad is een voormalig paleis van de keizers van China, en wel van de laatste twee dynastieën, de Ming en Ying dynastie. Het paleis was toen alleen toegankelijk voor de keizer en zijn gevolg, vandaar de bijnaam.Allereerst ging ik naar een keramiek museum met erg veel fraai porselein. Daarna via een prachtig en groots plein diverse tempels bekeken (het complex is gigantisch, er zijn in totaal honderden gebouwen met meer dan 5000 kamers, wat het officieel het grootste paleis complex ter wereld maakt). Daarna nog meer tempels, een opera, een tuin en nog een museum. op een gegeven moment was ik er klaar mee, ik had een overschot aan tempels voor een dag (het bij reizigers naar Azië bekende fenomeen; tempel-moe). Hierna naar een park aan de achterzijde van de verboden stad gegaan. Daar bood een kereltje een boek aan over de verboden stad voor 80 rmb (iets meer dan een tientje), ik had wel interesse, maar niet voor die prijs. Uiteindelijk kocht ik dan 2 boeken (ook een over de Chinese muur)voor 50 rmb, spotgoedkoop dus! In dit park is een heuvel met daarop een tempel waarvandaan je een fantastisch uitzicht hebt over de verboden stad en de rest van Beijing. Hierboven een tijdje genoten van het fraaie uitzicht, de laatste foto's op mijn camera gemaakt, de batterij is leeg, en daarna weer naar beneden gelopen. Daarna een heerlijke maaltijd (eend) gegeten in een restaurant in een hutong (hutongs zijn lange stegen met allemaal kleine huisjes en winkeltjes aan die stegen, vaak leven de families daar honderden jaren in hetzelfde huis), na een tip van mijn metgezel de lonely planet. Hierna met een riksja teruggegaan naar mijn hostel. Daar wat geluierd en nog wat gegeten in een restaurant, ik was uitgehongerd na de vermoeiende dag. Het eten was trouwens gewelddadig... kikker in een soep van rode en groene pepers met voor de schijn wat stukjes groenten en noodles, wat was dat pittig zeg, terwijl ik toch wel wat gewend ben. Gelukkig kon ik het wegspoelen met een heerlijk biertje (wat hier ook spotgoedkoop is, zo'n 50 cent voor een halve liter!). Hierna weer uitgeput tamelijk vroeg, om elf uur, gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Maart 2018

Paradise lost

20 Maart 2018

De uitvlucht naar het paradijs

19 Maart 2018

Een getto in het paradijs

18 Maart 2018

Ranzige hotels en bussen voor dwergen

17 Maart 2018

Koffie en kolibries
michiel

Actief sinds 10 Maart 2010
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 29247

Voorgaande reizen:

12 Maart 2010 - 22 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: