Toeristenvallen en religies - Reisverslag uit Xi'an, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Toeristenvallen en religies - Reisverslag uit Xi'an, China van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Toeristenvallen en religies

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

07 April 2017 | China, Xi'an

Dag 9: Pingyao - Datong (sightseeing Pingyao)
Na een voortreffelijke nachtrust op mijn houten plank (blijkbaar went het dus toch, of misschien was ik wel gewoon uitgeput?) eerst uitgecheckt en daarna richting de toeristen-val genaamd Pingyao gelopen, mijn hostel is namelijk iets buiten de stadsmuren gevestigd. Onderweg bij een stalletje mijn nieuwe favoriete Chinese ontbijt gescoord; een pannenkoek (daarover later meer) en koude noodles met soort pittige saté-sambal saus, wat een lokale specialiteit schijnt te zijn (waarbij ik zeker moet vermelden dat deze lokale specialiteit mij veel beter bevalt dan het ezel-fiasco van gisterenavond). Hierna een dagpas gekocht waarmee je alle attracties binnen het stadje kan bekijken (het is dus echt een soort openluchtmuseum, het barst binnen de muren van de tempels, musea en koopmanshuizen, waarvan er legio te bezichtigen zijn). Allereerst de muur maar eens beklommen, dit was best leuk, je kon er een stukje over wandelen en vanaf de muur had je een aardig uitzicht over het stadje. Daarna stond een taoïstische tempel (van het taoïsme, een Chinese religie) op het programma, wat best fraai was om te zien. In principe heeft het wel wat van een boeddhistische tempel weg, alleen met andere beelden en een andere goden. Vervolgens bekeek ik ook nog een oude bank (een van China's oudste banken en nog in de originele staat), een tempel gewijd aan Confucius (inderdaad, ook dit is een religie in China), die dan weer gewijd is aan de leer van de Confucius (om maar eens een open deur in te trappen..), een gevangenis, een soort oud stadhuis plus nog wat meer tempels. Wat trouwens opviel aan al deze huizen en tempels was dat ze allemaal volgens een vaste indeling waren gebouwd, en vaak ook symmetrisch, wat men feng shui noemt. Dit is een Chinese filosofie die voor harmonie en geluk moet zorgen. Best interessant allemaal die oude Chinese religies en filosofieën. Ik moet bekennen dat na deze toeristische uitspatting mijn mening van Pingyao toch wel wat positiever gestemd was. Het is een leuke stop op de toeristische route, maar als ik nog een keer naar China zou gaan zou ik Pingyao links laten liggen, erg bijzonder is het niet. Uiteindelijk was ik het bezichtigen van al die tempels en huizen zat en was het tijd voor een avondmaaltijd. Ik vond een eettentje alwaar ik een erg lekkere maaltijd nuttigde: gefrituurde garnalen, gebakken noodles en een maaltijd met kip, wat een heerlijke en overdadige maaltijd was. Hierna moest ik snel terug naar mijn hostel om mijn rugzak te pakken. Bij het hostel aangekomen eerst nog even gevraagd aan de dame achter de receptie of iemand van het hostel in Xi'an mij op kan halen. Volgens de recensies op booking.com schijnt het namelijk erg moeilijk te vinden te zijn. Dat kon, uitgang B op het eerste metrostation vanaf het treinstation... Daarna met de taxi snel naar het station, wat een apart station bleek te zijn voor de zogeheten "bullet trein". Deze trein kwam keurig op tijd en bracht me binnen vier uur, en met een snelheid van achter in de 200 kilometer per uur, naar Xi'an. Daar naar het afgesproken metrostation gegaan en daar stond zowaar een Chinese kerel me op te wachten. Hij bracht me via een poort naar een erg hoge flat in een woonwijk met alleen maar van dat soort flats, naar het hostel op de twaalfde verdieping. Dit had ik inderdaad alleen nooit gevonden om twaalf uur in de nacht, maar goed dat die knul er stond om me op te halen. Het ontvangstcomité in het hostel bestond uit een aantal snurkende Chinezen (wat maakten die gasten een lawaai zeg!), maar gelukkig had ik een aparte kamer die genoeg geïsoleerd lag om aan hun gezaag te ontkomen. Hierna ging ik snel slapen op mijn stapelbed/ houten plank. Morgen ga ik het beroemde terracotta leger bezichtigen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Maart 2018

Paradise lost

20 Maart 2018

De uitvlucht naar het paradijs

19 Maart 2018

Een getto in het paradijs

18 Maart 2018

Ranzige hotels en bussen voor dwergen

17 Maart 2018

Koffie en kolibries
michiel

Actief sinds 10 Maart 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 29262

Voorgaande reizen:

12 Maart 2010 - 22 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: