Cuzco y Machu Pichu ! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Cuzco y Machu Pichu ! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Cuzco y Machu Pichu !

Door: ikbenbezopen

Blijf op de hoogte en volg michiel

10 April 2010 | Peru, Cuzco

Hola,

Na de lange busrit zit ik nu dan in Cuzco. De eerste dag een hostal gevonden bovenop een heuvel nabij het centrum van de stad, met een prachtig uitzicht! Wel weer erg vermoeiend om te komen trouwens vooral door de hoogte (3400 meter), je bent de gehele tijd buiten adem. Eerst een beetje uitgerust en 's avonds met de Amerikaan James (in de bus ontmoet) eerst wezen eten en daarna naar een pub gegaan voor het nodige bier. Dit beviel uiteraard weereens erg goed dus daarna maar een kroegen/disco tocht gaan houden waarbij de gehele tijd van plek wisselden omdat je dan weer een gratis baco kreeg. Na een stuk of 6 gratis baco's hadden ze ons dan door en ging ik maar weer over op het gerstenat. Naarmate de nacht verstreek werd het steeds gezelliger, de dames mooier en de muziek beter. Uiteindelijk om 6 uur 's ochtends naar huis gelopen, verdwaald en met de taxi toch op de goede plaats afgeleverd en toen na een mooie zonsopkomst maar eens gaan slapen. De volgende dag was katerig, om 12 uur wakker geworden en toen treintickets geregeld en de entree voor Machu Pichu. Daarna op sightseeing gegaan door Cuzco wat een erg mooi stadje is. Totaal omgeven door hoge bergen, veel pleinen, veel groen en erg nauwe steile straatjes. Daarna kwam ik op straat oude bekenden tegen, namelijk een Zweeds stel, daarmee naar de pub geweest en ook nog een lap Alpaca genuttigd (erg lekker, maar desalniettemin prefereer ik Cavia) en om 12 uur gaan slapen. Eergisteren om 5.30 opgestaan, een kleine rugzak gepakt met essenciele dingen en op de bus gegaan naar Pisac. Daar aangekomen een taxi gepakt voor 15 soles (= de lokale munteenheid) naar de incaruines. Eenmaal in de taxi wou die opeens 50 soles, maar daar trapten ik en James (die mij vergezeld op deze trip) niet in, toen dus uiteindelijk niets betaald, moet hij maar niet zo'n oplichter zijn. De ruines waren erg mooi, bovenop een berg op 5 verschillende locaties. Na een lange en uiputtende wandeling waren we om 12 uur terug in het stadje, daar een lunch genuttigd en via meerdere "collectivo taxi's" ( wat bestelbusjes zijn waarin zoveel mogelijk mensen worden gepropt, tot 15 aan toe wat natuurlijk niet erg comfortabel is voor een lange Europeaan) in Ollantayano aangekomen. Daar wederom incaruines bezocht, wat ook weer erg mooi was om te zien. Daar vandaan met de laatste collectivo naar het station gebracht, de trein gepakt en een hostal in Agias Callientes gevonden, een bier genuttigd, een maaltijd en gaan slapen. Gisteren weer erg vroeg opgestaan voor de grote dag, namelijk een bezoek aan de de vergeten incastad Machu Pichu! Om 6 uur en van de eerste bussen gepakt, en naar binnen gegaan. De eerste indrukken waren er niet omdat Machu Pichu zich bevond in een wolk. Toen maar aan een uitputtende klim begonnen van Wachu Pichu (= een steile berg, die op de plaatjes van Machu Pichu aan de achterkant is gesitueerd), boven aangekomen om 8 uur voor het prachtige uitzicht dat er vanwege de wolken niet was. Na 3 uur gewacht te hebben trok het dan eindelijk open en daar was het dan; het magnifieke uitzicht! Je kon Machu Pichu in de diepte zien liggen met daarom heen allemaal machtige bergen, diepe dalen, rivieren en bossen, het is echt belachelijk mooi gelegen! Na een tijdje terug gelopen en de ruines van dichtbij bekeken. Later ook nog het perfecte Machu Pichu plaatje geschoten vanaf een ander uitzichtpunt. Na nogmaals een lange wandeling door de stad te hebben gemaakt, en vele foto's later ( totaal heb ik er al meer als 2000 genomen!) uiteindelijk met veel tegenzin de laatste bus terug gepakt, het was een fantastische dag! Terug in Aguas Caliente kwam ik alweer m'n Zweedse kornuiten tegen! Daarmee wat bier gedronken en met z'n 4en een maaltijd bij een Peruaanse Chinees (die gasten zijn ook echt overal) genuttigd, die overigens een beetje tegenviel, en een afzakkertje in de vorm van een mojito gedronken. Ik kap er nou weer eens mee, mijn volgende verslag komt denk ik uit Bolivia!

Hasta luego y adios!

• 11 April 2010 - 10:06

EATBA:

Hee, het houdt niet op bij jou met mooie reisverslagen. Ook deze van Machu Pichu klinkt weer jaloersmakend. Indrukwekkend hoor wat je allemaal kunt zien in een paar weken. Het aftellen is nu wel een beetje begonnen. Op naar Bolivia dus. We wachten je volgende verslag af. Ga zo door met genieten. Hier overigens alles prima, alleen maken wij niet zoveel bijzonders mee als jij. Tot gauw maar weer! Vele groetjes van ons allen.

• 11 April 2010 - 10:27

MJSCA:

Het klinkt allemaal ontzettend gaaf! Heel leuk om te lezen. Op naar het volgende avontuur....veel plezier. Liefs van ons allemaal. MJSCA

• 11 April 2010 - 13:52

Dingena:

Hee Michiel! Echt ontzettend leuk om je avonturen zo te lezen..het klinkt ongelofelijk indrukwekkend in ieder geval. Nu ben ik toch wel heel erg benieuwd naar die 2000 foto's die je al genomen hebt. Volgens mij kun je op deze site gewoon foto's uploaden, toch? Misschien een ideetje voor de nieuwsgierigen onder ons? groet Dingena