Koffie en kolibries - Reisverslag uit Jinotega, Nicaragua van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Koffie en kolibries - Reisverslag uit Jinotega, Nicaragua van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Koffie en kolibries

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

17 Maart 2018 | Nicaragua, Jinotega

Dag 17 - Jinotega (Nicaragua)

Vandaag hoefden we nergens heen, dus konden we een dag genieten van de fraaie omgeving van de lodge. Na het ontbijt (een iets uitgebreidere vorm van gallo pinto), gingen Geerda en ik een wandeling maken. Deze wandeling leidde ons langs een steil pad omhoog verder de bergen in. We zagen mooie vogels en hadden mooie vergezichten op de omringende bergen met daarop allemaal koffie struiken en bovenop de bergen stukken regenwoud. Na een tijdje werd het pad steeds smaller en op een gegeven moment moesten we klauteren over de top van een heuvel over een smal paadje. Dat was een best avontuurlijk stukje, maar we werden beloond op een fantastisch uitzicht vanaf de top. Over beloningen gesproken; niet lang daarna hoorden we, eenmaal weer teruggekomen op het hoofdpad, iets ritselen in de berm. Het bleek een grote slang te zijn van zo'n 2 meter lang die hem snel smeerde zodra hij ons hoorde aankomen. Wel gaaf, een bruin-geel exemplaar, toch maar even mooi gezien ook al was hij zo weer verdwenen in het struikgewas. Vanaf de plek waar hij vandaan kwam zagen we daarna een muisje snel de benen nemen, wat een geluksvogel, gered uit de bakkes van een slang! Bij terugkomst bleken we niet meer de enige te zijn in onze lodge, er waren helaas vier immer kwebbelende (en helaas ook nog eens behoorlijk luidruchtig kwebbelende) Zweedse dames gearriveerd plus een koppel uit Nicaragua, die dan weer bijna niets zeiden, qua gemiddelde zaten ze goed dus. Na een lunch gingen we even rustig aan doen. Een beetje lezen en een beetje naar wat vogeltjes kijken (kolibries en fraaie knalgele exemplaren). Na de middag ging ik nog een maal mijn jungle wandeling doen. Ditmaal in het gezelschap van Geerda, wat wel zo veilig is, voor je het weet ben ik weer zo onnozel om een weg te zoeken door de jungle.... Zonder te verdwalen (pfff!) kwamen we weer terug in ons huisje. Hier zagen we weer een prachtige zonsondergang, waarna we gingen eten (met rode wijn!) Om weer af te sluiten met koffie met rum, hasta manana!