Natuur en avontuur - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Natuur en avontuur - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Natuur en avontuur

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

04 Maart 2018 | Costa Rica, Monteverde

Dag 4 - Monteverde (Costa Rica)

Vandaag vroeg opgestaan voor een dag vol activiteiten. Na een simpel ontbijt ( wat inbegrepen zit bij de prijs van het hotel) werden we om 8 uur opgehaald voor een canopy tour in het regenwoud van Monteverde. Daar aangekomen spotten we al gelijk een soort klein formaat beer, meer het formaat van een wasbeer, maar helaas weet ik de naam van dit ventje niet. Daarna begonnen we aan een fraaie wandeling welke ons middels acht hangbruggen deels over het regenwoud voerde. Vooral de gedeeltes over het regenwoud waren erg mooi, onder je was een groot tapijt in allerlei verschillende groentinten zichtbaar. De grond kon je niet zien, overal waren planten of struiken te zien. Ook zagen we nog behoorlijk wat vogeltjes onderweg, waaronder een van mijn persoonlijke favorieten, de kolibrie! Wat een fantastisch vogeltje is dat toch, met die vleugels die zo snel gaan dat je ze kan horen zoemen! Na deze prachtige wandeling gingen we weer met de bus terug naar de stad waar we snel gingen lunchen. Dit was weer een traditionele Costa Ricaanse lunch, dus met rijst, bonen, bananen en vlees. Tijdens de lunch konden we door een raam nog wel wat verschillende vogels aanschouwen waaronder een specht. Hierna werden we door weer een bus opgehaald voor het middagprogramma; een lading ziplines (volgens mij waren het er elf plus een tarzanswing, naar daarover later meer) over de schitterende jungle van het nevelwoud van Monteverde!  Bij deze zogenaamde zipline wordt je met een katrol bevestigd aan een ijzeren kabel die naar beneden helt. Vervolgens ga je hangen aan deze kabel en ga je met een rotgang naar beneden (de kabel helt maar een aantal graden, doch genereert je een behoorlijke snelheid. Na een instructies over de houding en hoe je moet remmen mochten we dan beginnen. De eerste tweede waren kort, maar daarna werden ze steeds langer. Nummer zeven en acht waren super lang en heel erg gaaf, maar toen kwam de superman zipline nog..... De superman zipline is een zipline van twee kilometer (!) die je van de ene heuvel naar de andere voert met het regenwoud een paar honderd meter onder je. Deze nam je dan ook nog eens op een andere manier, namelijk voorwaarts, dus hangend met je buik naar onderen en je hoofd voorwaarts. Dit was echt erg gaaf en behoorlijk eng, het duurde ook nog dermate lang dat je tijd had om naar beneden te kijken ( en je af te vragen waar je op dat moment nou eigenlijk mee bezig bent, je hangt tweehonderd meter boven een bos aan een kabel..... best idioot eigenlijk). Ook Geerda met haar hoogtevrees maakte deze Super man soldaat, petje af! Daarna volgde nog een zipline in de voorwaartse houding en tot slot was er nog een speciaal toetje voor de liefhebber....Namelijk een tarzanswing, wat inderdaad de lading dekt. Hierbij werd je vastgezet aan een kabel en moest je tegen een deurtje leunen. Dit deurtje gaat dan vervolgens open en dan stort je 30 meter aan je liaan ( ik bedoel kabel) naar beneden en vervolgens ga je als in een schommel naar voren en weer terug, naar voren en weer terug. Kortom doodeng, maar toch kon ik het niet laten om te doen, maar wat was dat gaaf zeg! Eerst denk je dat je neerstort en dan wordt je toch gered, op een soort bizarre manier was het toch erg gaaf! Geerda skipte deze net zoals vele andere wel verstandige zielen zonder maniakale neigingen. Op de terugweg naar het begin van het traject ontmoetten we nog twee Duitsers, Stefan und Markus die ons een lift teruggaven naar het hostel (ze hadden een huurauto en vertoefden in hetzelfde hostel). Na een biertje met hen te hebben gedronken in een bar (the treehouse, een bar/restaurant gebouwd om (je raad het al) een boom) en daarna met Geerda een copieuze maaltijd te hebben genuttigd ( een enorme berg vlees voor twee, wat teveel was om allemaal op te krijgen) in een restaurant (tico y rico) gingen we weer terug naar het hostel. Daar heb ik nog een literfles bier weggetikt en Geerda een fles rood (ik moet mijn naam wel een beetje eer aan doen tenslotte) met onze nieuwe Duitse vrienden plus een ouder stel uit Canada (die net in Nicaragua waren geweest, dus ons legio tips gaven). Vervolgens een klein beetje aangeschoten gaan slapen, het was een fantastische dag!