Treinen en pleinen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Treinen en pleinen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Treinen en pleinen

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

10 April 2017 | Nederland, Amsterdam

Dag 11 - 12: Xi'an - Beijing - Amsterdam
Na een laatste nacht op die vermaledijde houten plank te hebben doorgebracht, morgen slaap ik namelijk weer in mijn vertrouwde hostel in Beijing met een zacht matras (!), om een uur of zeven opgestaan. Na mijn backpack te hebben ingepakt naar de metro gelopen, alwaar ik mijn favoriete ontbijt wederom aantrof, de pannenkoek (daarover later meer). Hierna met de metro bij het station voor de bullet trein aangekomen, zowaar was ik een keer ruim op tijd, dus kon ik op mijn gemak de juiste trein zoeken (het station is namelijk gigantisch, het heeft de afmetingen van een terminal op een vliegveld). In de trein had ik een mooi plekje aan het raam, dus ik kon prachtig het Chinese landschap voorbij zien komen, maar ook daarover volgt later meer. Na een reis van meer dan vier uur waarin ruim 1000 kilometer werd overbrugt was ik dan weer terug in Beijing. Via de vertrouwde metro kwam ik weer terug bij mijn oude hostel in de hutong. Hier checkte ik weer in en kwam ik in dezelfde kamer terecht, om tot de ontdekking te komen dat een Fransoos mijn bed had geconfisqueerd, belachelijk natuurlijk, dat ze daar geen rekening mee houden! Na een praatje te hebben gemaakt met de beste man en mezelf in een ander bed te hebben geïnstalleerd ging ik nog snel naar het Tiananmen plein. De laatste keer kwam ik immers maar tot de helft van het plein, daarna werd het schoongeveegd door de militairen om de spectaculaire vlaggenceremonie bij te wonen. Op het plein aangekomen ging ik dus gelijk naar de tweede helft van het plein alwaar ik het mausoleum van de grote leider (Mao, boze tongen beweren dat hij niet zo goed gebalsemd is, en daardoor niet meer aanschouwd kan worden... Hoewel men daar natuurlijk nooit voor zal uitkomen in China) eens grondig bekeek. Achter het mausoleum ging het gigantische plein nog even door, met helemaal aan de achterkant (vanaf de verboden stad gezien) een grote poort, die eruit zag als de drum tower in Xi'an. Daarachter bleek nog een poort te liggen met daarachter een straat genaamd Qianmen. Deze straat deed me nog het meest denken aan mainstreet van Disneyland... Een overduidelijke poging om een authentieke straat na te maken die helaas faliekant mislukt is. Het is een aaneenschakeling van toeristische winkels en restaurants, wat dan wel weer goed uitkwam, ik barstte namelijk van de honger. Dus dook ik een restaurant in, bestelde ik meerdere soorten dumplings en een wonton soep, en een halfuur later stond ik met een redelijk gevuld buikje weer buiten. Terwijl iedereen zich in deze imitatie straat haastte in de richting van de vlaggenceremonie op het plein pakte ik de metro terug. In het hostel vatte ik snel de douche, ontspande ik een beetje, herschikte ik mijn rugzak en praatte ik wat met de Franse indringer (wat overigens best een fidele kerel is). Om negen uur had ik met mijn tijdelijke eerdere reisgenoot Vinnie afgesproken bij een metrohalte om wat te eten en te drinken. Na wat zoeken vond ik hem en daarna gingen we naar een markt met kraampjes met Chinees voer, het was me gisteren ook wel erg goed bevallen! Deze was duidelijk meer toeristisch en daardoor ook van wat mindere kwaliteit dan de markt in Xi'an. Hoewel me dat natuurlijk er niet van weerhield om eens flink te bunkeren. We begonnen met gebakken schorpioen, kleintjes die in tegenstelling tot de grote (die ik al eens in Thailand had gegeten) best lekker waren, eigenlijk een beetje zoals sprinkhaan. Daarna een gefrituurde inktvis, die erg tegenviel. Daarna eend in een wrap (helaas ook een beetje tegenvallend), zee-egel in combinatie met ei (een aanrader!), zeekomkommer (behoorlijk smerig, denk aan winegums met een zeesmaak...) en tot slot gefrituurd ijs (wat erg apart, maar erg lekker was!). Daarna kochten we een pilsje op straat en kuierden we naar een kroeg met een micro brouwerij daarin, waar ze hun eigen bier brouwden. Hier maakten we drie heerlijke ipa biertjes (halve liters) soldaat. Wat een erg leuke en lekkere afsluiting was van de avond en eigenlijk ook van de vakantie, morgenochtend moet ik namelijk al er vroeg naar het vliegveld. Na afscheid te hebben genomen van Vinnie naar mijn hostel gelopen, dat ging prima, het was gelukkig een rechte weg, anders had ik moeite gehad het te vinden, ik was namelijk behoorlijk aangeschoten.

De volgende dag werd ik gelukkig op tijd wakker, met een behoorlijke koppijn. Gelukkig had ik met mijn zatte hoofd tijdens de wandeling terug nog een lading water gehaald, dat kwam nou goed uit. Daarna voor de laatste keer uitgecheckt, afscheid genomen en door de vertrouwde hutong naar de metro gelopen. Via een omweg, ik nam de verkeerde metro, op het vliegveld aangekomen en ingecheckt op mijn vlucht. Op het vliegveld kocht ik een laatste souvenir (een starbucks mok voor Geerda), dronk ik een driedubbele espresso (Halleluja! Er is namelijk wel een chronisch koffie tekort in China, mijn standaard ochtend bakkie heb ik behoorlijk gemist deze vakantie) en at ik een heerlijke warme sandwich met spek. Daarna in het vliegtuig gestapt voor de terugvlucht van bijna tien uur. De terugvlucht was prima, ik bekeek twee films (brimstone en Hackensaw ridge, zeker brimstone was erg goed!), dronk twee rode wijnen, twee whisky cola en een biertje en at drie maaltijden, die best prima waren. Op Schiphol had ik redelijk snel mijn bagage en ging ik met de trein terug naar huis..... helaas zit ook dit korte avontuur er weer op.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Maart 2018

Paradise lost

20 Maart 2018

De uitvlucht naar het paradijs

19 Maart 2018

Een getto in het paradijs

18 Maart 2018

Ranzige hotels en bussen voor dwergen

17 Maart 2018

Koffie en kolibries
michiel

Actief sinds 10 Maart 2010
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 29249

Voorgaande reizen:

12 Maart 2010 - 22 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: