Dolfijn op Goa! - Reisverslag uit Agonda, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Dolfijn op Goa! - Reisverslag uit Agonda, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Dolfijn op Goa!

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

05 December 2016 | India, Agonda

Dag 23 - 24 - 25: Agonda beach, Goa

We zijn dus aanbeland in het illustere Goa! Bekend van de massa's toeristen, Goa-trance, full-moon-parties en raves die de hele nacht doorgaan, doordrenkt met alcohol en pillen..... Dat beloofd dus nog wat voor de komende dagen! Tenminste dat was het plan geweest jaren geleden, nu we wat ouder zijn hebben we een prachtig strand in het zuiden van Goa opgezocht: Agonda beach. Een van de minst toeristische, doch mooie stranden van Goa. Ver weg van massa's pillenslikkende ravers of wodka drinkende Russen samengepakt in resorts, althans daar hebben we het op geselecteerd, maar het klopt! We waren natuurlijk midden in de nacht aangekomen, maar bij daglicht ziet het er prachtig uit! Een prachtig wit strand, omzoomd met palmbomen en een mooie groene zee (het plaatje was helemaal perfect geweest bij een turquoise zee, maar een kniesoor die daar op let!)! Het grote ontspannen kan dus gaan beginnen na een fantastische, maar inspannende reis door India. Maar dat is nu juist het probleem, vijf dagen niets doen, dat wordt lastig... Hoe dan ook, de hut (op Agonda beach zijn geen grote hotels, alleen maar hutjes, direct aan het strand of anders wel vlak daarbij, erg pittoresk dus!) is fantastisch, met een heerlijke boxspring en een terras met ligstoelen met uitzicht op de zee. De muesli met verse vruchten, honing en yoghurt van het hotel (sea star resort) restaurant erg smaakvol. De Arabische zee snakt er gewoon naar om in gezwommen te worden, heerlijk van temperatuur, met een behoorlijke branding (het blijft tenslotte leuk om in de golven te duiken) en niet te langzaam aflopend zodat je redelijk snel kan zwemmen. Bovendien is de temperatuur perfect, tussen de dertig en vijfendertig graden. Nog een pluspunt: goedkoop bier! Een kingfisher bier is hier maar 100 rupees, dit in tegenstelling tot de rest van India waar het al snel het dubbele kost. Je begrijpt het al, aan het eind van de dag was ik in de ontspannings-modus,wat wil een mens nog meer dan verrukkelijk eten en goedkoop bier op een prachtige locatie met fantastisch gezelschap (of niet Geerda?)! Zeker nadat we tijdens de lunch ook nog eens dolfijnen in de zee zagen, toen was het helemaal duidelijk. Na een heerlijke ontspannen dag op het strand, later op de avond een heerlijke avondmaaltijd genuttigd met onze voetjes in het zand. Namelijk een red snapper van de barbecue, supervers natuurlijk, die ochtend zwom de onfortuinlijke vis waarschijnlijk nog in de zee. Na de nodige biertjes teruggegaan naar ons hutje op het strand.

Dag twee verliep eigenlijk hetzelfde als de dag ervoor, heerlijk dus! We zwommen een keer of vier in de zee, aten voor het ontbijt wederom de muesli (met papaya, erg lekker!), lazen in ons boek en aten voor de lunch lekkere momo's (Tibetaanse dumplings gevuld met vis) en een vis biryani (gebakken rijst met vis). Aan het eind van de middag nog een wandeling gemaakt over het lange strand en ons verwonderd over de toch wel wat vreemde badgasten hier en daar....., namelijk koeien! Welkom in India! Voor de avonddis verorberden we weer een visje van de barbecue, ditmaal een silver fish, en ook deze jongen smaakte perfect! Overigens hebben we besloten om morgenochtend te verkassen naar het andere eind van het strand. Daar kunnen we namelijk een strandhut krijgen direct op het strand voor de helft van het geld van hier, namelijk voor dertig euro in plaats van zestig. Wel een significant verschil dunkt me!

Dag drie, de dag van de interne verhuizing op Goa. Toch nog een activiteit vandaag: namelijk een dolfijnen boottocht! Om half negen stapten we op een houten boot met een stuurman en een gids, een privé boottocht dus. Het duurde niet lang of het was al raak, dolfijnen! Het waren er behoorlijk wat en ze kwamen ook dicht bij de boot. Ondertussen haalden ze allerlei capriolen uit, maakten ze salto's en sprongen ze uit het water, erg gaaf om te zien! Ook stopten we nog bij twee strandjes wat verderop aan de kust. De eerste heette "honeymoon beach", dit strand deed zijn naam absoluut niet aan. Helaas was het een een stuk strand dat bezaaid was met rotzooi, eigenlijk een typisch Indiaas strand dus. Wat dat betreft hebben wij het getroffen op Agonda; een schoon wit strand! Daarna maakten we nog een stop op "butterfly beach", wat dan weer een prachtig strandje was! Gelegen aan een baai, met palmbomen en rotsen eromheen en heerlijk zwemwater, perfect dus! Na een tijdje gezwommen te hebben en een afscheidssaluut van wat dolfijnen te hebben gekregen weer terug gekomen bij ons hotel. Daar wederom een bak muesli verorberd (erg verslavend dat spul!), de spullen gepakt, uitgecheckt, afscheid genomen van het personeel (wat opvallend genoeg allemaal Nepalezen waren, je zou toch denken dat ze genoeg mensen hebben in India om alle baantjes te vervullen, maar kennelijk hebben ze toch buitenlandse krachten nodig om in het toeristische seizoen te werken in Goa, wat me trouwens ook nog eens een goed baantje lijkt... Het blijven vreemde gasten, die Indiërs) en met de tuktuk naar de andere kant van het strand gebracht. Daar welkom geheten in ons nieuwe hotel, namelijk Saxony beach resort. We konden gelijk in ons nieuwe hutje, een prima hut op een steenworp afstand van de zee, perfect dus! De rest van de dag ontspanden we heerlijk, met zwemmen en lezen dus. De zonsondergang op zee bekeken we van ons terras van onze hut onder het genot van een kingfisher, en het avondeten aten we een stukje verderop op het strand. Ditmaal kip en een vegetarische curry. Al met al een prima dagje dus, Goa is fantastisch, tot het volgende verslag!