Avonturen met de tuktuk in de blauwe stad - Reisverslag uit Jodhpur, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu Avonturen met de tuktuk in de blauwe stad - Reisverslag uit Jodhpur, India van michiel ankersmit - WaarBenJij.nu

Avonturen met de tuktuk in de blauwe stad

Door: Michiel Ankersmit

Blijf op de hoogte en volg michiel

21 November 2016 | India, Jodhpur

Dag 10 en 11: Jodhpur

Na een welverdiende lange nachtrust eropuit gegaan naar Jaisalmer. Na een ontbijt te hebben gescoord bij de bakker (een chocolade croissant en een kaneelbroodje) naar het paleis van de Maharadja gegaan.Dit is een imposant gebouw binnen de muren van het fort vanwaar de maharadja's (plaatselijke koningen die regeerden over hun rijk, elke grote stad heeft zijn eigen Maharadja) hun rijk regeerden. Het uitzicht hiervandaan was magnifiek en het paleis zag er mooi uit. Er werd uitleg van de geschiedenis gegeven middels een prima audiotour. Hierna nog een prachtige Jain tempel bekeken (het Jainisme is een van de vijf grote geloofsovertuigingen hier naast hindoeïsme, de sikhs, Christenen en moslims), deze was prachtig bewerkt van binnen. Alle zuilen waren verschillend bewerkt met prachtige bloemen, goden en godinnen. Na een welverdiende lunch, een thali ditmaal. Dit is een proeverij is van allerlei verschillende gerechtjes met naan en chapati brood, en erg smaakvol. Na weer terug te zijn gekomen in het guesthouse snel de spullen gepakt en uitgecheckt. Hierna met Jamin naar een uitzichtpunt gereden met een tuktuk, vanwaar het fort konden zien liggen, daar een kopje chai thee genuttigd en snel naar het busstation gegaan. Daar konden we nog precies op tijd mee met de bus van half vijf naar Jodhpur. In wederom een erbarmelijk slechte bus vol starende Indiërs (Indiërs staren soms ongegeneerd en lang naar je, een staar wedstrijd tegen een Indiër is bij voorbaat al kansloos) naar Jodhpur gereden. Uiteindelijk om tien uur in Jodhpur aangekomen, daar een tuktuk kunnen regelen die ons naar onze nieuwe verblijfplaats bracht, hotel the blue house (de bijnaam van Jodhpur is dan ook de blauwe stad). Na een langdurige incheck door de oude baas van het hotel (een aardige kerel overigens) naar onze kamer op de vijfde verdieping gebracht vanwaar je een schitterend uitzicht had over de stad. Na nog snel een biryani (een rijstmaaltijd) te hebben gegeten naar bed gegaan.

De volgende dag er redelijk vroeg uitgegaan voor een dag sightseeing in Jodhpur. Na het ontbijt op het rooftop terras van het hotel met uitzicht op het fort eerst door de bazaar gaan struinen. Ook hier weer veel kleine winkeltjes met allerlei snuisterijen plus het chaotische verkeer en het daarbij horende getoeter. Na een tijdje op de "sardar market" met de klokkentoren terecht gekomen. Hier scoorde Geerda nog wat armbanden voor weinig bij een paar grappige marktkoopmannen. Vervolgens vrij snel een tuktuk chauffeur kunnen ronselen voor de ganse dag, voor slechts 500 rupees, ongeveer 7 euro dus. Hij bracht ons eerst naar een belachelijk groot paleis wat een Maharadja in de twintiger jaren van de vorige eeuw even buiten Jodhpur had laten bouwen. Het bouwwerk telt een schamele 350 kamers en is thans grotendeels een luxueus hotel. Hierna bracht onze vrolijke vriend ons naar het fort. Dit fort torent hoog boven de stad uit, het is gebouwd bovenop een 150 meter hoge rots. Gelukkig kon je hier alles met een creditcard betalen, we hebben namelijk alweer een tijdje geen werkende pinautomaat kunnen vinden. Dus eerst geluncht en toen met een audiotour door het fort gelopen. Dit was fraai, zeker sommige kamers, en bovendien was het uitzicht spectaculair. Hierna bracht de beste man ons naar een mausoleum. Dit was een, zoals ze zelf zeiden, mini-variant van de taj mahal. Het was een mooi bouwwerk, geheel van prachtig wit marmer, gelegen in een mooie tuin en aan een meer. Hierna vonden we zowaar een werkende pin, met wat mazzel overigens. Geerda zag namelijk bij een "gesloten" bank opeens het rolluik omhooggaan. Wij vroegen aan de bewaker hoe dat kon; de bank bleek gewoon geopend te zijn, alleen voor een selectief publiek. Wij hebben dus gelijk flink wat geld uit de machine gehaald. Vervolgens door onze tuktuk bestuurder netjes bij ons hotel afgezet. Omdat hij ons zo goed geassisteerd had gaven we hem een fooi van 100 rupees, anderhalve euro, waar de beste man erg blij mee was. Na wat uitgerust te hebben (plus een wandeling door de bazaar waarbij ik nog wat merkwaardige balletjes gevuld met aardappel had genuttigd) bij een wat chiquer rooftop restaurant die we in de lonely planet hadden gevonden gegeten. Het uitzicht hier vandaan was formidabel! Alle bezienswaardigheden die we eerder die dag bekeken hadden kon je zien liggen. Het eten, butter chicken voor Geerda en Rajastan mutton (geit) voor mij, was voortreffelijk en de bijkomende bieren en gin met triple sec gingen er ook prima in. Na deze dis naar huis gelopen door een opeens niet meer zo druk Jodhpur en toch nog redelijk vroeg gaan slapen, het was een erg mooie dag, morgen naar Udaipur!